Σ. ΤΡΑΧΑΝΑΣ: ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ

ΘΕΜΑ: Σ. ΤΡΑΧΑΝΑΣ: ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ

ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ: Μοτάκης Γιώργος

Ηράκλειο, 9 Ιουνίου 2014

Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες των ΠΕΚ,

Με αφορμή την πρόσφατη έκδοση ενός βιβλίου μου γενικού ενδιαφέροντος, δημοσιεύτηκαν δύο συνεντεύξεις μου σε Αθηναϊκές εφημερίδες, πολύ προσεγμένες και ακριβείς κατά τα άλλα, πλην του ότι αναφέρομαι ως καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης χωρίς, βεβαίως, να έχω αυτόν τον τίτλο όπως πολλοί από εσάς γνωρίζετε. Το γεγονός όμως ότι διδάσκω επί τριάντα χρόνια στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης (αμισθί, οφείλω να προσθέσω) και τα βιβλία μου της Κβαντομηχανικής (και όχι μόνο) χρησιμοποιούνται επί δεκαετίες ως τα βασικά διδακτικά εγχειρίδια στις σχολές θετικών επιστημών και τα πολυτεχνεία της χώρας έχει τόσο πολύ εδραιώσει την (αυτονόητη για πολλούς) συνεπαγωγή ότι είμαι καθηγητής στο Φυσικό Κρήτης ώστε κάθε προσπάθεια εκ μέρους μου να αρνηθώ έναν τίτλο που δεν μου ανήκει αποδεικνύεται όλο και πιο μάταιη. Δεν αρκούν ούτε τα δημοσιευμένα και εύκολα προσβάσιμα βιογραφικά μου -στην ιστοσελίδα μου και αλλού- ούτε οι σχετικές επισημάνσεις μου στους δημοσιογράφους όταν μου ζητείται κάποια συνεργασία, ούτε βέβαια και οι εκ των υστέρων επανορθώσεις όταν συμβαίνουν τα «αναπότρεπτα» -έτσι καταλαβαίνω- ατυχήματα, αφού την τελική διαμόρφωση μιας συνέντευξης δεν την κάνει πάντα ο άνθρωπος που την πήρε.
Παρ' όλα αυτά, η ευθύνη για τις λάθος αναφορές στην ιδιότητά μου είναι, σε τελευταία ανάλυση, δική μου. Γνωρίζοντας τα παραπάνω όφειλα να είμαι πολύ περισσότερο «άγρυπνος» στο συγκεκριμένο θέμα, ώστε να μην βρίσκομαι σήμερα στην δυσάρεστη -αλλά επιβαλλόμενη- θέση να ζητήσω συγγνώμη απ' όλους όσους κατέχετε τον ακαδημαϊκό τίτλο που εγώ δεν κατέχω, αλλά και τους πολίτες που παρακολουθούν τη δουλειά μας στις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης και δικαιούνται να περιμένουν από εμάς (και από εμένα προσωπικά) μια αυστηρή προσήλωση στην ακρίβεια όχι μόνο εκείνων που λέμε εμείς για τον εαυτό μας αλλά και εκείνων που λέγονται για εμάς με έμμεση δική μας ευθύνη.
Ως μόνη -αλλά ανεπαρκή- υπεράσπισή μου, σας παραθέτω τους συνδέσμους με το βιογραφικό μου σημείωμα τόσο στις ΠΕΚ (εδώ) όσο και στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης (εδώ). Και ελπίζω να είναι φανερό από 'κεί πώς αντιλαμβάνομαι εγώ τον εαυτό μου και την ιδιαίτερη θέση μου μέσα στο ακαδημαϊκό σύστημα της χώρας. Διερωτώμαι όμως μερικές φορές αν σε μια συντηρητική κοινωνία (όπως πιστεύω ότι είναι η δική μας) μπορούν να γίνουν εύκολα δεκτές οι παρεκκλίνουσες διαδρομές. Επαναλαμβάνω παρ' όλα αυτά ότι η βασική ευθύνη για τις λανθασμένες αναφορές στο όνομά μου ανήκει σ' εμένα, όπως σ' εμένα ανήκει και η υποχρέωση να διασφαλίσω ότι δεν θα ξανασυμβεί.

Με εκτίμηση (και ευχές για το καλοκαίρι)
Στέφανος Τραχανάς

ΛΙΣΤΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.