ΘΕΜΑ: Απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων της Σχολής Επιστημών Αγωγής ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ: Ενιαίος Φορέας Διδασκόντων - Σχολή Επιστημών Αγωγής efd-ep.agogis@xxxxxxxxxx Απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Ενιαίου Φορέα Διδασκόντων της Σχολής Επιστημών Αγωγής 19 Φεβρουαρίου 2024 Ως ακαδημαϊκοί λειτουργοί και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, που υπηρετούμε το δημόσιο πανεπιστήμιο εδώ και χρόνια, παρακολουθούμε με αγωνία τα τεκταινόμενα και τις επιχειρούμενες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Με αφορμή τον δημόσιο διάλογο που έχει ανοίξει για τη θεσμοθέτηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, θέλουμε να επισημάνουμε τα εξής: - Τα δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα, καθώς και το διδακτικό τους προσωπικό, επιδεικνύουν εδώ και δεκαετίες υψηλό ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο. Αυτό αντανακλάται στους βασικούς δείκτες που αφορούν την ποιότητα της έρευνας και την ισχυρή παρουσία Ελλήνων και Ελληνίδων ερευνητών/τριών στον διεθνή χώρο, καθώς και στις συνεργασίες με υψηλού κύρους πανεπιστημιακά ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού. Δηλωτικός είναι και ο αριθμός των διεθνών και ευρωπαϊκών ερευνητικών προγραμμάτων, χρηματοδοτούμενων ή μη, που υλοποιούνται σε όλους τους τομείς της βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας στην Ελλάδα. Παράλληλα, κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων πολλών ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων σταδιοδρομούν σε υψηλού κύρους ερευνητικά και ακαδημαϊκά ιδρύματα του εξωτερικού.
- Η προσφορά των δημόσιων πανεπιστημίων συνεχίζεται, παρά τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν διαχρονικά. Η συνεχώς μειούμενη χρηματοδότηση, οι ελλείψεις σε ακαδημαϊκό και διοικητικό προσωπικό, οι ακατάλληλες υποδομές και η ελλιπής φοιτητική μέριμνα συνιστούν προβλήματα που ταλανίζουν το δημόσιο πανεπιστήμιο. Τα προβλήματα αυτά ανάγονται στις πολιτικές αποφάσεις που έλαβαν τα αρμόδια υπουργεία κατά τις τελευταίες δεκαετίες.
- Παράλληλα, εδώ και χρόνια επιχειρείται από μερίδα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου μια συστηματική υποτίμηση και έμμεση απαξίωση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου, με πρόσχημα περιθωριακά και σποραδικά φαινόμενα βίας και αυθαιρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, στον δημόσιο λόγο η θεσμοθέτηση μη κρατικών πανεπιστημίων παρουσιάζεται ως μοχλός βελτίωσης του δημόσιου πανεπιστημίου, μέσω της ανταγωνιστικότητας.
- Ωστόσο, τα ερευνητικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι στην ΕΕ τα ιδιωτικά πανεπιστήμια παρουσιάζουν χαμηλούς δείκτες αξιολόγησης και κατά συνέπεια η ίδρυσή τους δε συνιστά παράγοντα βελτίωσης της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς είναι πολλά τα παραδείγματα δημόσιων πανεπιστημίων ευρωπαϊκών χωρών υψηλού κύρους, τα οποία αναπτύχθηκαν αυτόνομα και πέραν των ιδιωτικών που είναι κερδοσκοπικά και λαμβάνουν συστηματικά χαμηλότερη αξιολόγηση. Μάλιστα, η δυνατότητα παροχής τίτλων σπουδών ισότιμων ακαδημαϊκά και επαγγελματικά από ιδιωτικούς φορείς επί πληρωμή, ανοίγει τον δρόμο για μαζική προσφορά ακαδημαϊκών τίτλων αμφιβόλου ποιότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η μαζική προσφορά μεταπτυχιακών σπουδών από εξ αποστάσεως ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού που έχουν κυριαρχήσει στην Ελλάδα, ευτελίζοντας το επίπεδο και την ποιότητα της γνώσης των αποφοίτων, ακόμη και σε ευαίσθητους τομείς, όπως η σχολική ψυχολογία και η ειδική αγωγή.
- Με αφορμή την πρόταση ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, η πολιτική ηγεσία θέτει το θέμα της αποσύνδεσης του λυκείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις, κάτι που καθίσταται επιτακτικό επειδή, όπως έχει δηλώσει δημόσια ο ΓΓ του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., «δεν είναι δυνατόν να επιβληθεί στα μη κρατικά πανεπιστήμια ο τρόπος επιλογής των φοιτητών». Οι αλλαγές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι επείγουσες, καθώς το φαινόμενο της παραπαιδείας συνιστά μια τεράστια πληγή για την ελληνική κοινωνία με σοβαρές κοινωνικές και ταξικές διαστάσεις, καθώς και μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις. Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό κοινωνικό και ακαδημαϊκό ζήτημα που βεβιασμένα επιχειρεί το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να επιλύσει για λόγους που προφανώς σχετίζονται με την «επέλαση» της ιδιωτικής εκπαίδευσης στα πανεπιστήμια.
Ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, με πλήρη συναίσθηση του χρέους μας απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και τις φοιτήτριες/τους φοιτητές μας, εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και τον τρόπο με τον οποίο επιχειρείται να θεσπιστούν, μέσω της παράκαμψης του Συντάγματος, όπως αυτή αποτυπώνεται στο περιεχόμενο του προσχεδίου νόμου που έχει τεθεί σε διαβούλευση. Θεωρούμε ότι μόνο ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας του πανεπιστημίου μπορεί να διασφαλίσει την ποιότητα των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων, την υψηλή ποιότητα του ερευνητικού έργου, καθώς και την ανεξαρτησία και ελευθερία των ακαδημαϊκών ως δημόσιων λειτουργών. Για τους λόγους αυτούς, κηρύσσουμε αποχή από το διδακτικό μας έργο, κατά την εβδομάδα 19-24 Φεβρουαρίου, συνεχίζοντας, παράλληλα, την άσκηση των ερευνητικών και διοικητικών μας καθηκόντων. |