[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index]

ΠΕΚ: ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ // ΟΙ ΕΙΛΩΤΕΣ // JEAN DUCAT // ΣΥΝΕΚΔΟΣΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ



Title: ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ // ΟΙ ΕΙΛΩΤΕΣ // JEAN DUCAT // ΣΥΝΕΚΔΟΣΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ

 

ΕΜΑ: ΠΕΚ: ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ // ΟΙ ΕΙΛΩΤΕΣ // JEAN DUCAT // ΣΥΝΕΚΔΟΣΗ ΜΕ ΤΗ ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης <info@xxxxxx>

 

 

 

 


ΝΕΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ |ΠΕΜΠΤΗ 26 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025


JEAN DUCAT
ΟΙ ΕΙΛΩΤΕΣ
Συνέκδοση με τη Γαλλική Σχολή Αθηνών


Μετάφραση: Μαρώ Τριανταφύλλου


 

 

 

Στους Νόμους ο Πλάτωνας κάνει την εξής παρατήρηση για τους είλωτες: «απ’ όλους τους θεσμούς των Ελλήνων, η ειλωτεία των Λακεδαιμονίων είναι ίσως αυτός που θα άνοιγε το μεγαλύτερο πεδίο σε ατέρμονες συζητήσεις και διενέξεις ανάμεσα σ’ αυτούς που θα την ενέκριναν και σ’ αυτούς που θα την απέρριπταν». Η παρατήρηση αυτή αποτυπώνει την αμηχανία των αρχαίων, αλλά και των συγχρόνων, απέναντι στο αινιγματικό φαινόμενο της σπαρτιατικής ειλωτείας, αμηχανία που δύσκολα επιτρέπει να συγκροτηθεί μια «ιστορία» του θεσμού. Ο Ζαν Ντυκά εκκινεί από τη θέση ότι πρέπει να αρκεστούμε στα ίδια τα κείμενα των αρχαίων συγγραφέων, και να ξαναδούμε την ειλωτεία μέσα από το δικό τους πρίσμα. 

Τα κείμενα αυτά χαρτογραφούν ίχνη της σκέψης Ελλήνων διανοητών σε μια χρονική περίοδο που εκτείνεται από τον 5o π.Χ. έως τον 6o μ.Χ. αιώνα. Ο συγγραφέας ακολουθεί το παράδειγμα του εθνολόγου, ο οποίος αφουγκράζεται προσεκτικά τον πολιτισμό που μελετά και παρεμβαίνει όσο γίνεται λιγότερο, θέτοντας ως βασικό σκοπό του όχι να διατυπώσει τις δικές του θεωρίες, αλλά να συγκεντρώσει και να κατανοήσει τους ισχυρισμούς των Ελλήνων για το σύστημα δουλείας που λειτουργούσε στη Σπάρτη. Ως κριτήριο κατηγοριοποίησης χρησιμοποιεί τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει το θέμα ο εκάστοτε συγγραφέας — όχι για να ορίσει αλλά για να σκεφτεί την ειλωτεία: τη σημασία του όρου, τη σχέση ιδιοκτησίας, τους καταλόγους παρόμοιων θεσμών σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, την αναφορά στις κατηγορίες της δουλείας και της ελευθερίας, τον οικονομικό ρόλο της ειλωτείας, την καταγωγή του θεσμού, την κριτική που έχει δεχτεί, τον ρόλο των ειλώτων μέσα στην πόλη, τις εξεγέρσεις τους.

Η λαμπρή ανάλυση του Ντυκά είναι ένα μάθημα του πώς ένας σύγχρονος ιστορικός πρέπει να προσεγγίζει τα αρχαία κείμενα: όχι σαν απρόσωπες πηγές πληροφοριών, αλλά ως έκφραση του τρόπου σκέψης μιας κοινωνίας σε διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της.


Εικόνα εξωφύλλου: Χάλκινο έλασμα σε σχήμα ανδρικής μορφής αρχαϊκών χρόνων από το ιερό του Απόλλωνος στο Πτώον (Αρχαιολογικό Μουσείο Θήβας).

Τα δικαιώματα επί του απεικονιζόμενου μνημείου ανήκουν στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (Ν. 4858/2021).Τα κινητά μνημεία υπάγονται στην αρμοδιότητα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας. Υπουργείο Πολιτισμού – Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (Hellenic Ministry of Culture / Archaeological Resources Fund).

 


ISBN 978-618-230-124-1, σχήμα 15 x 23 εκ., 440 σελ., τιμή: 24 ευρώ 


 



ΛΙΣΤΑ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.